Jeżeli prawdą jest, że x>0 to wypisz tekst „plus” – w przeciwnym wypadku czyli kiedy nie jest to prawdą wypisz tekst „minus”: zastosowanie konstrukcji if-then-else.
START READ x IF x>0 THEN t="plus" ELSE t="minus" ENDIF WRITE t END
Jeżeli prawdą jest, że x>0 to wypisz tekst „plus” – w przeciwnym wypadku czyli kiedy nie jest to prawdą wypisz tekst „minus”: zastosowanie konstrukcji w której dwa razy występuje if-then, czyli reakcją zarówno na prawdę jak dla pierwszego jeżeli jest drugie jeżeli.
START READ x IF x>=0 THEN t="plus" ENDIF IF x<0 THEN t="minus" ENDIF WRITE t END
Zagnieżdżanie jeżeli: dla x>0 wypisujemy tekst „plus”, dla x<0 „minus” a dla x=0 „zero”. W schemacie blokowym i pseudokodzie wykorzystujemy do zagnieżdżania konstrukcję if-then-elseif.
START READ x IF x>0 THEN t="plus" ELSE IF x<0 THEN t="minus" ELSE t="zero" ENDIF WRITE t END
Poprzednie zadanie bez zagnieżdżania jeżeli. Zamiast tego może mało sprytnie stosujemy trzykrotnie strukturę if-then.
START READ x IF x>0 THEN t="plus" ENDIF IF x<0 THEN t="minus" ENDIF IF x=0 THEN t="zero" ENDIF WRITE t END
Jeszcze jedno rozwiązanie problemu zagnieżdżania – dwukrotnie stosujemy konstrukcję if-then-else.
START READ x IF x>0 THEN t="plus" ELSE IF x<0 THEN t="minus" ELSE t="zero" ENDIF ENDIF WRITE t END
Błędnych rozwiązań może być nieskończenie wiele… Oto jedno z nich. Pierwsze jeżeli to poprawna konstrukcja if-then-else. Drugie jeżeli to błędnie użyte if-then…
START READ x IF x>0 THEN t="plus" ELSE IF x<0 THEN t="minus" ENDIF t="zero" ENDIF WRITE t END
Kolejne błędne rozwiązanie. Stosujemy tu konstrukcje if-then. Zabrakło trzeciej z nich…
START READ x IF x>0 THEN t="plus" ENDIF IF x<0 THEN t="minus" ENDIF t="zero" WRITE t END
Pierwszy rodzaj pętli – pętla sterowana licznikiem (indeksem). Będziemy sumowali kolejne liczby naturalne od 1 do n. Wykorzystamy pętlę for.
START READ n s=0 FOR i = 1 TO n STEP 1 DO s=s+i ENDFOR WRITE s END
Zamiast pętli sterowanej licznikiem (indeksem) w tym zadaniu możemy zastosować także pętlę sterowaną warunkiem (wydarzeniem) czyli pętlę while. To, że licznik nie może przekroczyć pewnej wartości to warunek – przekroczenie tej wartości to wydarzenie, które kończy pętlę.
START READ n s=0 i=0 WHILE i<n DO i=i+1 s=s+i ENDWHILE WRITE s END
W ostatnim prostym zadaniu naturalne jest użycie pętli while. Mamy sumować kolejne liczby naturalne tak, aby ich sumę nie przekroczyła zadanej wartości. W tym zadaniu nie wiemy, ile należy zsumować wyrazów!
START READ n i=0 s=0 WHILE s<n DO i=i+1 s=s+i ENDWHILE s=s-i WRITE s END